21 febrero 2015

Internacionalización de RED


"Educational technology: The magazine for managers of change in education" es seguramente una de las más antiguas y prestigiosas revistas de Tecnología Educativa, elearning y en general cambio de paradigma educativo en la Sociedad del Conocimiento, no obstante su antiguedad (recuerdo haberla visto en bibliotecas y librerías en los años noventa).

Pues bien ET ha publicado en Mayo_Junio un número especial sobre cambio de paradigma en educación. Se puede ver el índice en Dialnet y el contenido completo en la página de Charles Reigeluth que ha coeditado el número junto con Francis M. Duffy.

El número en su conjunto y todos los artículos son interesantísimos, empezando por la presentación Paradigm change in education: Introduction to special issue, pero en esta ocasión nos fijamos en el artículo de Charles Reigeluth    The learner-centered paradigm of education: Roles for technology  (y en Researh Gateque cita y toma como referencia primera le articulo que el mismo autor publicó en RED en 2012m y que está traducido al español por Nora Leizenberg y adaptado por quien escribe. Se trata de  Reigeluth, C. (2012). Teoría instruccional y tecnología para el nuevo paradigma de la educación. RED, Revista de Educación a Distancia32http://www.um.es/ead/red/32/reigeluth_es.pdf 

Y en inglés Reigeluth, C. (2012). Instructional theory and technology for the new paradigm of education. RED, Revista de Educación a distancia32, 1-18. 
http://www.um.es/ead/red/32/reigeluth.pdf

Especialmente significativo es igualmente, por el tema y el cambio de paradigma en la formación de militares, el trabajo Paradigm change in military education and training.

Más recientemente en la revista Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 172, 27 January 2015, Pages 215–222 aparece otro artículo de RED citado en el trabajo Practical Use of Review Question and Content Object as Advanced Organizer for Computer Programming Lessons de Reginamary Matthewsa, Hew Soon Hinb y Koo Ah Choo. Se trata de un trabajo de 2006:


O en castellano:

Zapata Ros, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje.Revista de Educación a Distanciahttp://revistas.um.es/red/article/view/25221


Esa misma cita también hemos visto que aparece en 
Damasevicius, R., & Stuikys, V. (2009, July). Specification and generation of learning object sequences for E-learning using sequence feature diagrams and metaprogramming techniques. In Advanced Learning Technologies, 2009. ICALT 2009. Ninth IEEE International Conference on (pp. 572-576). IEEE. 


Podemos seguir, el articulo de Grainne Conole de 2013  MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. Revista de Educación a Distancia39, 1-17, aparece citado en 48 artículos, entre los cuales podemos reseñar:


Learning in a small, task–oriented, connectivist MOOC: Pedagogical issues and implications for higher education

J MacknessM Waite, G Roberts… - The International Review of …, 2013 - irrodl.org
Abstract Despite the increase in massive open online courses (MOOCs), evidence about the
pedagogy of learning in MOOCs remains limited. This paper reports on an investigation into
the pedagogy in one MOOC-Oxford Brookes University's 'First Steps in Learning and ...

[PDF] Participants' perceptions of learning and networking in connectivist MOOCs

M SaadatmandK Kumpulainen - MERLOT Journal of …, 2014 - oerknowledgecloud.org
Abstract Massive open online courses (MOOCs) are growing exponentially in higher
education. They have attracted the attention of higher education institutions, course
designers, and policy makers. They challenge the mainstream of higher education and ...

Students' and instructors' use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges

KF Hew, WS Cheung - Educational Research Review, 2014 - Elsevier
Abstract Massive open online courses (MOOCs) are among the latest e-learning initiative to
attain widespread popularity among many universities. In this paper, a review of the current
published literature focusing on the use of MOOCs by instructors or students was ...

What Drives a Successful MOOC? An Empirical Examination of Criteria to Assure Design Quality of MOOCs

AMF Yousef, MA ChattiU Schroeder… - … (ICALT), 2014 IEEE …, 2014 - ieeexplore.ieee.org
Abstract—Massive Open Online Courses (MOOCs) have gained a lot of attention in the last
years as a new technologyenhanced learning (TEL) approach in higher education. MOOCs
provide more educational opportunities to a massive number of learners to attend free ...

cMOOC-ein alternatives Lehr-/Lernszenarium

S Haug, J Wedekind - … Open Online Courses. Offene Bildung oder …, 2013 - books.google.com
Seit dem Kurs „Introduction to Artificial Intelligence “der Stanford-Professoren Sebastian
Thrun und Peter Norvig im Wintersemester 2011/2012 mit über 140.000 Studierenden sind
MOOCs schlagartig in das öffentliche Interesse gerückt; 2012 wurde von der New York ...

MOOC 学习者个性化学习模型建构

杨玉芹 - 中国电化教育, 2014 - cqvip.com
MOOC 作为一种新的学习情境和学习技术, 以其独有的特征催生了一种新的学习模式,
即个性化学习. 学习者根据自己的个别化目的和背景, 决定个性化的参与路径,
选择和定制个性化的课程. 因此, MOOC 要获得持续性发展, 必须支持学习者的个性化学习 ...

MOOCS in Higher Education–State of the Art Review

B Petkovska, B DelipetrevZ Zdravev - 2014 - eprints.ugd.edu.mk
This paper discusses a new trend in education, so-called Massive Open Online Courses-
MOOCs and their implementation in higher education. MOOC courses are designed for an
unlimited number of users, they are usually free and they are available exclusively online. ...

Esto es lo que hemos obtenido en una indagación breve a partir de algunas citas que suministra Google Scholar en sus comunicaciones periódicas con los autores.
No podemos evitar pues una cierta satisfacción y esperamos seguir contribuyendo a esta difusión de trabajos que encuentren una receptividad similar.